Iedereen heeft wel eens gehoord van “de man met de hamer”. Maar wist je ook dat hij een naam heeft? Harry, heet ‘ie. Hammerin’ Harry. En hij is al decennialang de held in een hele reeks videogames van Irem! Hammerin’ Harry timmert dus al een lange tijd aan de weg op zijn carrièrepad als videogame held. Helaas zijn slechts enkele van zijn games in het westen uitgekomen, en bleef een groot deel van zijn avonturen beperkt tot Japan. Een mokerslag voor Harry, maar hij blijft niettemin stevig doorklussen en hij weet met zijn games keer op keer de spijker op de kop te slaan!

De arcade versie van Hammerin' Harry

De arcade versie van Hammerin’ Harry

Hammerin’ Harry

Harry begon zijn loopbaan in 1990, toen zijn allereerste game verscheen in de arcadehal. Het spel begint met de sloop van Harry’s huis door een groepje werkers van de Rusty Nail Construction Company. Waarom ze Harry’s huis met de grond gelijk maken is een raadsel, maar één ding is duidelijk: Harry is not amused! Harry wil wraak! Dus hij doet zijn naam eer aan, pakt een gigantische moker en slaat alles en iedereen van de Rusty Nail Company kapot!

In dit 2D sidescrolling platform/actie avontuur moet je als Harry van links naar rechts door de levels lopen en springen en alles wat op je pad komt kort en klein meppen met je hamer. Je kunt met je hamer niet alleen pummels pummelen, maar je kunt het ook als schild gebruiken en om projectielen af te weren of terug te slaan naar vijanden. Door op de grond te meppen met je hamer kun je ook een mini aardbeving veroorzaken waardoor vijanden een tijdje stunned raken.

harry02

Het spel bevat in totaal zes levels en ieder level zit niet alleen boordevol vijanden en eindbazen, maar is ook bezaaid met objecten om je hamer op los te laten. Dozen, stenen, zakken cement, loden pijpen, alles is kapot te meppen en dat levert ook de nodige punten en power-ups op, zoals een helm waardoor je een extra hit kunt nemen (normaliter ben je in ware arcade game traditie met één aanraking door de vijand dood), hete chilipepers waardoor heethoofd Harry extra sterk wordt en zijn hamer rond kan slingeren voor een superkrachtige aanval, en ten slotte een klassiek POW icoontje dat Harry een nóg grotere moker als wapen geeft.

Hammerin’ Harry is een heerlijke arcade game met precieze besturing en erg leuke gameplay. De game heeft een typisch Japans gevoel voor humor dat doet denken aan de Mystical Ninja games, maar dan in een moderne setting. Misschien is dat een reden geweest waarom de serie slechts beperkt in het westen is uitgebracht, net als Konami’s eigenzinnige platform/adventure game reeks, als zijnde een tikkeltje te weird voor het westen.

Hammerin' Harry op de NES

Hammerin’ Harry op de NES

Weird of niet, dit eerste avontuur in de arcadehal was in elk geval succesvol genoeg om geport te worden naar de NES in 1990. Hammerin’ Harry op de NES blijft dicht bij het arcade origineel met schitterende cartoony graphics en tijdloze gameplay. Het spel is iets toegankelijker gemaakt voor de thuis versie en Harry kan nu drie keer geraakt worden, voordat hij het loodje legt. Het aantal levels is teruggebracht naar vijf, maar de layout van de levels is grotendeels anders en één van de levels is zelfs compleet nieuw, wat deze versie een interessante aanvulling maakt op de arcade game.

Hammerin' Harry op de Gameboy

Hammerin’ Harry op de Gameboy

Hammerin’ Harry: Ghost Building Company

In 1992 pakte Harry de hamer weer op voor zijn tweede avontuur, ditmaal exclusief voor Nintendo’s Gameboy handheld systeem. In deze game gaat het er een stuk bovennatuurlijker aan toe en wordt Harry’s vriendin ontvoerd door spoken! Wellicht de geesten van alle slechteriken die hij in de eerste game om zeep heeft geholpen? Maar Harry ain’t afraid of no ghost, hij hamert ze gewoon terug naar het hiernamaals!

De gameplay is op het eerste gezicht hetzelfde als in de eerste game, alleen moet je het ditmaal opnemen tegen spoken, zombies en moordzuchtige bouwvakkers met hockeymaskers op! Dit Gameboy vervolg voegt echter flink wat variatie toe aan de gameplay door de platform actie af te wisselen met shoot ‘em up levels waarbij Harry in een vliegtuigje stapt of zelf door de lucht vliegt (!) en geesten moet neerknallen à la Irem’s eigen R-Type.

harry05

De levels zijn ook een stuk gevarieerder dan de bouwplaats van het eerste deel. Harry moet zich nu onder meer een weg vechten door een griezelig spookhuis en is er ditmaal een onderwater zwemlevel en een level dat zich afspeelt bovenop en binnenin een gigantisch luchtschip. Alsof dat nog niet genoeg is, komt Harry ook nog in de Jungle terecht en uiteindelijk in een diepe vulkaan waar de mysterieuze Ghost Building Company zich schuil blijkt te houden.

Hammerin’ Harry op de Gameboy is een geweldige game. De graphics zijn gedetailleerd met grote, gevarieerde sprites en achtergronden, de muziek en sound effects zijn dik in orde, maar het belangrijkste van alles is dat de gameplay staat als een huis dat door Harry zelf in elkaar is getimmerd. Oerdegelijk en niet kapot te krijgen! Het spel is buiten Japan helaas in zeer beperkte oplage in Europa uitgebracht, wat het tot een waar collector’s item maakt.

Hammerin' Harry op de Super Famicom

Hammerin’ Harry op de Super Famicom

Super Hammerin’ Harry

Na een Japan-only 8-bit Famicom sequel en een Gameboy puzzelspel, maakte Harry in 1993 zijn eerste opwachting in 16-bits. Helaas kwam deze game ook enkel uit in Japan voor de Super Famicom onder de titel Ganbare! Daiku No Gen-San. De graphics zijn nog kleurrijker en cuter geworden en de settings en vijanden vreemder dan ooit.

De actie is dan weer wat meer rechttoe-rechtaan en blijft dichter bij de arcade roots, dus ditmaal geen shoot ‘em up of zwem levels. Wel stapt Harry in deze game af en toe op een motor om door enkele levels te scheuren, maar de grootste gameplay vernieuwing is te vinden in de special moves en power ups. Door Street Fighter achtige bewegingen te maken, kan Harry speciale moves uitvoeren met bepaalde power-ups en kan hij bijvoorbeeld zijn hamer met een krachtige worp als een boemerang wegwerpen om vijanden op een veilige afstand klop te geven!

Deze game is beslist een import waard. Om van de arcade stijl gameplay te genieten hoef je niet te weten wat de sporadische Japanse tekst op het scherm betekent. Het enige wat je hoeft te weten is: it’s Hammer time!

Hammerin' Hero op de PSP

Hammerin’ Hero op de PSP

Hammerin’ Hero

In 1994 verscheen nog een tweede en laatste 8-bit Famicom sequel en in 2000 verscheen Harry in een puzzel platform game voor de Gameboy Color, wederom helaas alleen uitgebracht in Japan. In de tussentijd kluste Harry wat bij in diverse pachinko games. In dit in Japan razend populaire (gok)spelletje moet je simpelweg balletjes een speelveld in schieten als in een soort flipperkast en vervolgens moet je afwachten in welk puntenvakje ze landen.

In het westen zagen wij Harry dus voor het laatst in 1992 in zijn Gameboy avontuur, vechtend tegen spoken. Het zou tot maar liefst 2008 duren voordat Harry weer opdook aan deze zijde van de wereld en wederom in een portable avontuur. In 2008 pakt Harry de hamer weer op voor een gloednieuwe game op de PSP onder de titel Hammerin’ Hero. Hiermee is onze Harry eindelijk officieel erkend als videogame held!

harry08

Hammerin’ Hero is een 2.5D sidescrolling actie/platform game, dus 3D graphics op een 2D speelveld. De gameplay is gewoon Hammerin’ Harry als vanouds. Maar ditmaal heeft onze held een uitgebreid arsenaal aan wapens gekregen, of beter gezegd: beroepen. Gedurende het spel unlock je verschillende soorten beroepen, die je steeds een andere combinatie van wapens en skills geven. Zo kun je honkbalspeler worden en ben je uiteraard uitgerust met een honkbalknuppel in plaats van een hamer, en als DJ kun je platen gooien en vijanden meppen met je mega cassette deck.

Sinds Hammerin’ Hero hebben we helaas niets meer vernomen van Irem’s man met de hamer. Maar ongetwijfeld timmert hij hard aan de weg voor zijn onvermijdelijke comeback, want deze videogame held laat zich niet zomaar uit het veld slaan!