De Amerikaanse tak van Sony Computer Entertainment is voor de rechter gesleept in een groepsactie opgestart door ene Douglas Ladore. De aanklacht? Sony’s PS4 paradepaardje Killzone: Shadow Fall werd geadverteerd met een multiplayer mode die evenals de singleplayer mode in native 1080p full-HD resolutie zou draaien, maar na release bleek de game die belofte niet waar te maken. Douglas Ladore en zijn mede-eisers vorderen daarom nu een schadevergoeding van ruim 5 miljoen dollar (!!!) van Sony wegens o.a. misleidende reclame, oneerlijke concurrentie en ongerechtvaardigde verrijking. Immers als Douglas had geweten dat de multiplayer mode van Killzone: Shadow Fall niet in full-HD zou draaien, dan had hij de game niet of voor een veel lagere prijs gekocht, zo stelt zijn advocaat. Logisch.

Het valt natuurlijk nooit goed te praten wanneer game ontwikkelaars en uitgevers hun beloften niet waar maken. Maar de obsessieve 1080p/60 fps fetish van gamers in deze console generatie begint inmiddels ook wel volkomen absurde vormen aan te nemen, getuige deze opmerkelijke rechtszaak. Only in America…

Wat er verder ook van te denken, het zal in elk geval interessant zijn om te zien hoe Douglas’ rechtszaak uitpakt. Bij toewijzing van de claim kunnen nog vele andere uitgevers hun borst nat maken!